Interview Leonie Sterenborg: Project Priceless bij Imagine IC
Vanaf 9 mei 2016 is de tentoonstelling Project Priceless te zien bij Imagine IC. Hiervoor verdiepten 20 VMBO-ers van het Bindelmeer College zich in de (im)materiële aspecten van shoppen in relatie tot status en merken van bijvoorbeeld tassen. Daarbij verdiepten zij zich in de verschillende waardes die zij daaraan geven en de betekenis die zij daaraan toekennen. Bij Tassenmuseum Hendrikje maakten zij kennis met een erfgoedcollectie. Curator Leonie Sterenborg legde uit hoe het collectioneren van tassen in zijn werk gaat. Na een rondleiding in de tentoonstelling Street Couture kregen de leerlingen een exclusief kijkje in het depot. In een Q&A vertelt Leonie Sterenborg over haar ervaringen in Project Priceless.
Hoe kwam de samenwerking tussen Tassenmuseum en Imagine IC tot stand?
Via Malou Sumah, die toen stage liep bij Imagine IC en later voor dit project bij jullie in dienst kwam. Het leek mij leuk om met jullie samen te werken en zo verder te kijken dan alleen Stadsdeel Centrum.
Kende jij Imagine IC al?
Ik had zelf nog nooit een project met Imagine IC gedaan, maar ik hield jullie bezigheden altijd wel in de gaten.
Wat vond jij belangrijk in de samenwerking met Imagine IC?
Voor mij lag het belang in het ontvangen van kinderen uit Stadsdeel Zuidoost. We krijgen wel scholen uit andere delen van de stad over de vloer, maar nooit uit Zuidoost.
Hoe was het om deze groep rond te leiden?
Ik kom net terug van een rondleiding aan een groep textielmensen van De Kostuumvereniging. Dat is heel anders, je hoeft je verhaal niet aan te passen, je kan alles makkelijk uitleggen. Met kinderen van 12 tot 16 jaar is dat moeilijker.
Voor mij was dit echt de eerste keer en dat maakte het spannend om hun reactie te zien, of ze het wel leuk zouden vinden. Ik zelf vond het echt super leuk.
Wat vond je positief aan de samenwerking?
Die was heel professioneel, het bezoek zat goed in elkaar en het hele thema sprak ons enorm aan. In de eerste opzet zat een combinatierondleiding bij ons en De Nederlandse Bank. Daaruit bleek dat er een link gelegd kon worden tussen culturele instellingen van verschillende achtergronden. Dat vond ik erg leuk. Ook de samenwerking met educatiemedewerker Malou vond ik fijn. Alleen is het beter dat de groep voor een vervolgbezoek kleiner is, want ons museum is niet zo groot.
Hebben de leerlingen veel meegekregen?
Dat verschilt per leerling denk ik. Volgens mij vonden ze het over het algemeen heel leuk. Een meisje wilde graag een tas kopen. Dat vond ik erg grappig, want die zijn in een museum niet zomaar te koop.
Toen ik een aantal kinderen om hulp vroeg om iets uit het depot te halen, wilde iedereen graag mee. Daaruit bleek dat ze heel erg enthousiast waren. Ik vond hun vragen ook leuk, geïnteresseerd en oprecht.
Je hebt soms de neiging om in je eigen vaktaal te praten. Dan moet je weer een stapje terug doen en denken: ’Oh ja hoe zit dit ook alweer in elkaar?’. Bijvoorbeeld bij een speeltas uit de 17e eeuw waar een familiewapen op staat. Toen vroegen de leerlingen: ’Maar hebben ze dan echt wapens bij zich?’. Dan probeer ik iets in elkaar te zetten om het goed te begrijpen. Dat vind ik leuk!
Project Priceless opent op 9 mei bij Imagine IC. Zijn er dan ook objecten uit jullie collectie te zien?
Ja, er komt een zilveren neppe Moschino tas. In dit project ging het ook over echt of nep en wat het allemaal waard was. Wij hebben niet de echte, maar de neppe en dat geldt ook voor de knalroze Kelly bag. Deze tassen zijn ongeveer € 30.000 en worden heel veel nagemaakt. Ik heb ze ook al aan de leerlingen laten zien, dus die kennen ze al.
Tot slot: heb je een oneliner voor de samenwerking?
Een eervolle try-out!