Nu terug te luis­te­ren: Ima­gi­ne IC radio ‘Een ander perspectief’

Elke eerste maandag van de maand bij Radio Mart tussen 19:00-20:00 een radioshow genaamd ‘een ander perspectief’ presenteren. In deze maandelijkse uitzending gaan we in gesprek met mensen in Amsterdam Zuidoost rondom thema’s die hier spelen. We zijn zeer geïnteresseerd in de verschillende perspectieven en we nodigen je uit om mee te praten. 

Lees hier alles over de opkomende uitzendingen en thema's.

 

Luister hier terug:

(wordt aangevuld in de toekomst met nieuwe uitzendingen) 

In deze uitzending stond ‘Religie en Tolerantie' centraal. 

Amsterdam staat al eeuwen symbool voor vrijheid. Ook voor vrijheid van religie. Zowel in het verre verleden als nu herbergt de stad personen die omwille van hun geloof er een toevlucht zoeken. Hoe is het nu gesteld met moderne de 'geloofsvluchteling'? De één wordt vervolgd vanwege zijn/haar bekering; de ander vanwege zijn/haar seksuele geaardheid. Het op een 'niet-traditionele' manier belijden van godsdienst leidt soms ook tot uitsluiting. Kunnen deze moderne vervolgden hun geloof vrij beleven? Wat betekent tolerantie hier?  En is Amsterdam (Zuidoost) een geloofsvrije haven voor de 'geloofsvluchteling'? En wat doet de samenleving om hen daarin te ondersteunen?

De gasten waren Rosalinda Wijks en Johannes van den Akker.

Rosalinda Wijks

Rosalinda Wijks is een Afro-Surinaamse moslima, publiciste, activiste, public speaker en queer ally en geboren en getogen in de Bijlmer. Zij heeft 3 jaar Arabisch gestudeerd in Amsterdam en Caïro en is thans bezig haar bachelor Rechtsgeleerdheid af te ronden. Tot haar expertise en onderzoeksgebieden behoren islamitisch feminisme, moslimfeminisme, islam en zwartheid en islam en zwarte geschiedenis.

Johannes van den Akker

Johannes van den Akker is oprichter en abt van het Kleiklooster in de K-buurt. Een christelijke en gastvrije gemeenschap met een kapel voor het dagelijkse avondgebed, gastenkamers voor onderdak aan dakloze gezinnen en een grote eettafel voor gezamenlijke maaltijden. Hij houdt ervan om te ondernemen met idealen, zoals met het kloosterbier uit de Bijlmer van Brouwerij Kleiburg. Hij is graag op de hoogte van alle (en af en toe betrokken bij) nieuwe ontwikkelingen die er gaande zijn in Zuidoost. Is daarom ook buurtcomité-lid van Fonds voor Zuidoost.

De nummers van de gasten:

Rosalinda Wijks

India.Arie - Video

Johannes van den Akker

Dans nos obscurités - Taizé





 

 

In deze uitzending stond ‘tolerantie' centraal. 

De gasten waren Angelo Bromet en Nadia Tilon. 

Angelo Bromet

Angelo Bromet, door vele bekend als een echte Bijlmer Believer. Zie zich inzet voor jongeren en bouwt aan bruggen tussen talenten en sectoren.

Zijn slogan is: Changing Industries, Impacting Lives

Hij is medeoprichter van de broedplaats Prospect Eleven, de architect van het platform Afrolosjes en heeft het wieg gestaan van het jongeren cultuurhuis Nolimit.

Nadia Tilon

Nadia Tilon is sociaal-pedagoog en was als 16-jarige eén van de Bijlmerjongeren van het eerste uur.

Ze heeft ervaring in de journalistiek, theater-, film- en advieswereld. 

In de jaren zeventig tot negentig was zij actief in de LOSON, progressieve Surinaamse organisatie in Nederland, die ageerde tegen de uitbuiting van Suriname, de strijd van het Surinaamse volk voor lotsverbetering ondersteunde en actie voerde tegen het Bouterseregime en de 8 decembermoorden. 

In LOSON-verband heeft zij zich ook ingezet voor gelijke rechten, tegen politiegeweld en racistisch overheidsbeleid b.v. in de Bijlmer Kraakactie.

De nummers van de gasten:

André Antonius

Daniel Santos - en el juego de la vida

Nadia Tilon

Baladi - YouTube 

Warda - YouTube

Söylim Mi - YouTube






In deze uitzending stond 'lokale media' centraal als voorbereiding op het project van Imagine IC over lokale media dat later dit jaar van start gaat.

De gasten waren André Antonius en Henno Eggenkamp.

André Antonius

André Antonius was in 1972 coordinator jeugd-en Jongerenwerker bij de Beheersraad en daarna opbouwwerker/coordinator Stichting Interim Beheer. Hij was vanaf 1972 betrokken bij de opvang van Surinamers in de Bijlmermeer en in overleg met het toenmalige ministerie van CRM werd het welzijns werk onder hen uitgebouwd. Personen die bij dit werk betrokken waren, waren onder ander Harald Axwijk, Biervliet en vele anderen.

Vanuit het Interim Beheer en later de Beheersraad, was André Antonius betrokken bij de radio en tv-uitzendingen van de Lokale Omroep Bijlmer.

André Antonius was in Suriname directeur van de Juliana school. Hij studeerde psychology aan de Universiteit van Utrecht en arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. 

Henno Eggenkamp:

De Bijlmer begon voor Henno Eggenkamp te leven, toen hij in 1974 contact kreeg met een aantal H-buurt bewoners, die in de H-buurt illegale tv uitzendingen maakte.

Dat werd later een officieel overheids experiment; de Lokale Omroep Bijlmermeer, met een wekelijkse uitzending in zwart wit en later ook radio.

Midden jaren '80 werkte hij bij Radio Mart, elke week twee uur muziek, en een paar jaar later richtte hij met Prem Radhakishun, Robbie Oostberg en Pierre Mehlkopf Radio Metro op; elke dag 12 uur uitzending. Ondertussen was hij ook oprichter van het Blij met de Bijlmer Festival.

Begin 2000 begon Eggenkamp met spullen te verzamelen voor het Bijlmer Museum om de historie van deze bijzondere stad in leven te houden.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

André Antonius

Daniel Santos - en el juego de la vida

Henno Eggenkamp

Soul Makossa - Manu Dibango

In deze uitzending stond 'lokale media' centraal als voorbereiding op het project van Imagine IC over lokale media dat later dit jaar van start gaat.

Gasten waren Norman van Gom en Shaneequa Vrede.

Norman van Gom

Norman van Gom is al 25 jaar directeur van Multiculturele Amsterdamse Radio en TV, kortweg MART. Tevens is hij eindredacteur en programmamaker bij radio MART. Hij heeft een lange jaren ervaring als radiomaker en begon zijn carrière  in de jaren 80 van de vorige eeuw als presentator bij de piratenradiozender Exotica in Amsterdam.

Shaneequa Vrede

Shaneequa profileert zich als Social Connector. Met haar onderneming Peace Productions uit zij haar professies om uiteindelijk jong en cultureel divers Nederland te verbinden met grote instanties. Als journalist door te schrijven over wat er gebeurt in de samenleving met oog voor de diversiteit, als PR adviseur, maar ook bij het produceren van event en videocontent.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Norman van Gom

-We all have a star van Wilton Felder

Shaneequa Vrede

-I was here van Beyonce

In deze uitzending stond 'de Koto in Context' wederom centraal, het project dat Imagine IC samen met Modemuze het afgelopen jaar heeft onderzocht.

Gasten waren Andy Arduin en Ella Broek.

Andy Arduin is Afro-Surinaams cultuurspecialist met als expertise de koto en angisa. Hij is geboren in Eindhoven en opgegroeid in Amsterdam Zuidoost. Andy heeft in zijn puberjaren mee mogen helpen met maken van koto’s en vrouwen helpen aankleden en heeft er uiteindelijk zijn beroep van gemaakt. De kennis over de koto en angisa heeft hij van zijn grootmoeder geleerd. Hij verzorgt onder ander cursussen, lezingen en werkt ook mee aan interviews voor de kennisoverdracht.

Ella Broek woont in Rotterdam en is cultureel antropoloog en kostuummaker. Ella is als onderzoeker verbonden aan het Museum voor Wereldculturen en werkt mee met Jane Stewart aan onderzoek over de koto. Ze doet onderzoek naar techniek en beleving van de koto en angisa. Heeft eerder kostuumonderzoek verricht in Brazilië onder de Candomble-gelovigen.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Andy Arduin

-Verpliktie paiman van Big Jones & His Kawina Band

Ella Broek

-WATER van Beyoncé, Pharrell Williams & Salatiel

"Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de koto ook gedragen wordt voor dagelijkse bezigheden? De koto mag vaker gezien worden. De koto wordt nu alleen maar gedragen tijdens verjaardagsfeesten en feestelijke gelegenheden"

-Andy Arduin

“Ik doe onderzoek naar hoe de koto wordt beleefd. Hoe beleeft de draagster het dragen van de koto en het gaat over gevoel en emotie. Maar het gaat ook over lichamelijk gevoel. Hoe is het voor jou als man als je omgeven bent door kotomissies, door vrouwen die koto dragen?

-Ella Broek

 

Koto’s hebben ook regionalen verschillen afhankelijk van de streek/plantage vanwaar men afkomstig is. Vaak weten de draagsters dat niet.

-Andy Arduin

Een ander perspectief uitzending 4 januari 2021
Een ander perspectief uitzending 4 januari 2021


In deze uitzending stond 'de Koto in Context' centraal, het project dat Imagine IC samen met Modemuze het afgelopen jaar heeft onderzocht.

Gasten waren Cheyenne Nelson en Willy Esajas.

Cheyenne Nelson is de winnares van de wedstrijd 'Ontwerp een nieuw kostuum geïnspireerd op de kotomisie, georganiseerd door het Klederdracht musuem in het kader van hun koto tentoonstelling 2019/2020.

Willy Esajas is de voorzitter van de stichting Surinaamse Vrouwen Bijlmermeer. Vanwege SVB is de angisa en koto op de lijst van immaterieel erfgoed vanaf juni 2014 bijgeschreven.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Willy Esajas:
- Joke Buis - Welke vriend is onze Jezus
- Mij is ontferming wedervaren

Cheyenne Nelson:
-Sabakoe- Gron Winti
- Max Cilla - Crépuscule tropical

"Mijn oma droeg helemaal geen koto. Ze had wel een lange jaki met een sarong er onder, dat droeg ze het meest maar had altijd wel een hoofddoek op. Maar die was dan vrij gebonden niet zo als de traditionele angisa. Mijn tante droeg altijd traditionele koto’s, dus bij haar heb ik ze wel gezien. In mijn zoektocht naar mijn eigen cultuur en het doen van mijn eigen studie heb ik altijd gedacht over hoe ik dat met elkaar kon combineren. Ik kan dus naar dat silhouet kijken en verwerken wat ik kan doen. Toen ik klaar was met de studie mode design ben ik door gerold naar ontwerpen. Voor mijn mode design afstuderen had ik al een kleine collectie en heb ik ook gekeken naar het houtsnijwerk van de Marrons en de pangi.

Cheyenne Nelson


Willy Esajas over koto en angisa door de Surinaamse Vrouwen Bijlmer(SVB) op de lijst van immaterieel erfgoed te plaatsen:

"We hebben ervoor gekozen om die aanvraag te doen omdat het een klederdracht is die de wereld mag zien, bekendheid geven. En ook erkenning want dit is iets specifiek van de Afro-Surinaamse vrouw. En toen werd het gehonoreerd en we waren er blij mee. We moeten het ook aan de jeugd overdragen, zodat ze komen met een verhaal of dat ze naar hun oma gaan voor een verhaal en hen zo inspireert voor datgene wat van hen is. Ik denk dat als je je verdiept in datgene wat van jou is je jezelf ook beter leert kennen.

Toen ik bezig was met de koto, heeft Hein Eersel de cultuurdeskundige mij aangegeven dat de vrijgemaakten de koto hebben ontwikkeld en de kooi die je op de rug draagt komt uit Parijs. De vrouwen die 2 centen verdiend hebben tijdens de slavernij die hebben het ontworpen en geeft ere wie ere toekomt."


De koto typeert de Surinaamse mens. Daarin voel jij je mens en dan bedoel ik vrouw. Met name de bigi koto (grote rok). Schrijver Dobru (Robin Raveles) heeft er voor gezorgd dat er ook een moderne rol is voor de koto omdat je niet instaat bent die bigi koto zelf te dragen. Maar ik vind het geweldig als ik die mensen erin zie. Je moet statig lopen. Je kunt niet snel lopen als je in een koto bent. Je bent mens. Je laat zien wie je bent.

-Willy Esajas



"Ik zou het niet leuk vinden als de koto tijdens carnaval zouden worden aangetrokken. Dat zou lelijk zijn. Ik ben het mw. Willy eens een koto moet statig worden gedragen. En dat voel je ook."

-Cheyenne Nelson


Cheyenne over haar winnende ontwerp:

Het ontwerp bestaat uit wit en blauw. De opdruk is blauw de overrok is blauw en de jaki is ook blauw. De pangi die ik erin heb verwerkt is ook blauw. Wat ik gedaan heb: ik heb gekeken naar het silhouet van de kotomissie, die vorm heeft het ook. Het heeft ook een jaki en een overrok en in het midden heeft het een baan of een pangi en daaromheen de jurk zelf. De jurk heeft een print en met het print heb ik een verhaal willen vertellen over wat ik zelf Afro-Surinaams vind. Dus je ziet 2 kotomissie’s, je ziet marronvrouwen, je ziet een korjaal, het paleis en wat Surinaamse bloemen. En daarmee probeerde ik, wat ik zelf Afro-Surinaams vind samen te laten komen: de kotomissie van de stad maar ook de Marrons in het ontwerp.

In deze uitzending stond voor de laatste keer 'Van Religieuzen Huize' centraal, de tentoonstelling binnenkort te zien is bij Imagine IC.

Gasten in deze uitzending zijn Naomi Waas en dr. Priya Swamy.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Naomi Waas: Kolni Drei vertolkt door Hans Bloemendal

Priya Swamy: Mere sapno ki rani (dit betekent: ‘De koningin van mijn dromen’!)

In deze uitzending stond 'Van Religieuzen Huize' centraal, de tentoonstelling binnenkort te zien is bij Imagine IC.

Gasten waren Masha Ru en Paulina Tipan.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Paulina Tipan: Son Al Rey van Juan Luis Guerra

Masha Ru: Nomadic Mood van Sainko Namtchvlak (feat. Eyadou Ag Leche, Said Ag Ayad, Ian Brennan)

Geplaatst op
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Gerelateerd

Agenda
woensdag 30 juni 2021 -
donderdag 1 juli 2021

Pilot — Keti Koti scholenontbijt

Een ander perspectief lokale media uitzending van Imagine IC live uit Egeldonk
Agenda
maandag 1 maart 2021

1 maart 2021: Luis­ter live naar Een ander per­spec­tief over loka­le media

16 jun 2020

(Thuis) Wer­ken bij Ima­gi­ne IC: Mischa “Sta­ge lopen van­af de keukentafel”