Nu terug te luisteren: Imagine IC radio ‘Een ander perspectief’

Na het succes van de verzamelbijeenkomsten via de radio tijdens de corona periode waarin het huis van OBA Imagine IC op het Bijlmerplein 393 dicht moest, gaat Imagine IC vanaf oktober verder met radio maken met een eigen show!

Lees hier alles over de opkomende uitzendingen en thema’s.

Luister hier terug:

(wordt aangevuld in de toekomst met nieuwe uitzendingen) 

In deze uitzending stond ‘lokale media’ centraal als voorbereiding op het project van Imagine IC over lokale media dat later dit jaar van start gaat.

Gasten waren Norman van Gom en Shaneequa Vrede.

Norman van Gom

Norman van Gom is al 25 jaar directeur van Multiculturele Amsterdamse Radio en TV, kortweg MART. Tevens is hij eindredacteur en programmamaker bij radio MART. Hij heeft een lange jaren ervaring als radiomaker en begon zijn carrière  in de jaren 80 van de vorige eeuw als presentator bij de piratenradiozender Exotica in Amsterdam.

Shaneequa Vrede

Shaneequa profileert zich als Social Connector. Met haar onderneming Peace Productions uit zij haar professies om uiteindelijk jong en cultureel divers Nederland te verbinden met grote instanties. Als journalist door te schrijven over wat er gebeurt in de samenleving met oog voor de diversiteit, als PR adviseur, maar ook bij het produceren van event en videocontent.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Norman van Gom

We all have a star van Wilton Felder

Shaneequa Vrede

I was here van Beyonce

In deze uitzending stond ‘de Koto in Context’ wederom centraal, het project dat Imagine IC samen met Modemuze het afgelopen jaar heeft onderzocht.

Gasten waren Andy Arduin en Ella Broek.

Andy Arduin is Afro-Surinaams cultuurspecialist met als expertise de koto en angisa. Hij is geboren in Eindhoven en opgegroeid in Amsterdam Zuidoost. Andy heeft in zijn puberjaren mee mogen helpen met maken van koto’s en vrouwen helpen aankleden en heeft er uiteindelijk zijn beroep van gemaakt. De kennis over de koto en angisa heeft hij van zijn grootmoeder geleerd. Hij verzorgt onder ander cursussen, lezingen en werkt ook mee aan interviews voor de kennisoverdracht.

Ella Broek woont in Rotterdam en is cultureel antropoloog en kostuummaker. Ella is als onderzoeker verbonden aan het Museum voor Wereldculturen en werkt mee met Jane Stewart aan onderzoek over de koto. Ze doet onderzoek naar techniek en beleving van de koto en angisa. Heeft eerder kostuumonderzoek verricht in Brazilië onder de Candomble-gelovigen.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Andy Arduin

Verpliktie paiman van Big Jones & His Kawina Band

Ella Broek

WATER van Beyoncé, Pharrell Williams & Salatiel

“Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de koto ook gedragen wordt voor dagelijkse bezigheden? De koto mag vaker gezien worden. De koto wordt nu alleen maar gedragen tijdens verjaardagsfeesten en feestelijke gelegenheden”

-Andy Arduin

“Ik doe onderzoek naar hoe de koto wordt beleefd. Hoe beleeft de draagster het dragen van de koto en het gaat over gevoel en emotie. Maar het gaat ook over lichamelijk gevoel. Hoe is het voor jou als man als je omgeven bent door kotomissies, door vrouwen die koto dragen?

-Ella Broek

 

Koto’s hebben ook regionalen verschillen afhankelijk van de streek/plantage vanwaar men afkomstig is. Vaak weten de draagsters dat niet.

-Andy Arduin

Een ander perspectief uitzending 4 januari 2021

In deze uitzending stond ‘de Koto in Context’ centraal, het project dat Imagine IC samen met Modemuze het afgelopen jaar heeft onderzocht.

Gasten waren Cheyenne Nelson en Willy Esajas.

Cheyenne Nelson is de winnares van de wedstrijd ‘Ontwerp een nieuw kostuum geïnspireerd op de kotomisie, georganiseerd door het Klederdracht musuem in het kader van hun koto tentoonstelling 2019/2020.

Willy Esajas is de voorzitter van de stichting Surinaamse Vrouwen Bijlmermeer. Vanwege SVB is de angisa en koto op de lijst van immaterieel erfgoed vanaf juni 2014 bijgeschreven.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Willy Esajas:
Joke Buis – Welke vriend is onze Jezus
Mij is ontferming wedervaren

Cheyenne Nelson:
Sabakoe- Gron Winti
Max Cilla – Crépuscule tropical

“Mijn oma droeg helemaal geen koto. Ze had wel een lange jaki met een sarong er onder, dat droeg ze het meest maar had altijd wel een hoofddoek op. Maar die was dan vrij gebonden niet zo als de traditionele angisa. Mijn tante droeg altijd traditionele koto’s, dus bij haar heb ik ze wel gezien. In mijn zoektocht naar mijn eigen cultuur en het doen van mijn eigen studie heb ik altijd gedacht over hoe ik dat met elkaar kon combineren. Ik kan dus naar dat silhouet kijken en verwerken wat ik kan doen. Toen ik klaar was met de studie mode design ben ik door gerold naar ontwerpen. Voor mijn mode design afstuderen had ik al een kleine collectie en heb ik ook gekeken naar het houtsnijwerk van de Marrons en de pangi.

Cheyenne Nelson

Willy Esajas over koto en angisa door de Surinaamse Vrouwen Bijlmer(SVB) op de lijst van immaterieel erfgoed te plaatsen:

“We hebben ervoor gekozen om die aanvraag te doen omdat het een klederdracht is die de wereld mag zien, bekendheid geven. En ook erkenning want dit is iets specifiek van de Afro-Surinaamse vrouw. En toen werd het gehonoreerd en we waren er blij mee. We moeten het ook aan de jeugd overdragen, zodat ze komen met een verhaal of dat ze naar hun oma gaan voor een verhaal en hen zo inspireert voor datgene wat van hen is. Ik denk dat als je je verdiept in datgene wat van jou is je jezelf ook beter leert kennen.

Toen ik bezig was met de koto, heeft Hein Eersel de cultuurdeskundige mij aangegeven dat de vrijgemaakten de koto hebben ontwikkeld en de kooi die je op de rug draagt komt uit Parijs. De vrouwen die 2 centen verdiend hebben tijdens de slavernij die hebben het ontworpen en geeft ere wie ere toekomt.”

De koto typeert de Surinaamse mens. Daarin voel jij je mens en dan bedoel ik vrouw. Met name de bigi koto (grote rok). Schrijver Dobru (Robin Raveles) heeft er voor gezorgd dat er ook een moderne rol is voor de koto omdat je niet instaat bent die bigi koto zelf te dragen. Maar ik vind het geweldig als ik die mensen erin zie. Je moet statig lopen. Je kunt niet snel lopen als je in een koto bent. Je bent mens. Je laat zien wie je bent.

-Willy Esajas

“Ik zou het niet leuk vinden als de koto tijdens carnaval zouden worden aangetrokken. Dat zou lelijk zijn. Ik ben het mw. Willy eens een koto moet statig worden gedragen. En dat voel je ook.”

-Cheyenne Nelson

Cheyenne over haar winnende ontwerp:

Het ontwerp bestaat uit wit en blauw. De opdruk is blauw de overrok is blauw en de jaki is ook blauw. De pangi die ik erin heb verwerkt is ook blauw. Wat ik gedaan heb: ik heb gekeken naar het silhouet van de kotomissie, die vorm heeft het ook. Het heeft ook een jaki en een overrok en in het midden heeft het een baan of een pangi en daaromheen de jurk zelf. De jurk heeft een print en met het print heb ik een verhaal willen vertellen over wat ik zelf Afro-Surinaams vind. Dus je ziet 2 kotomissie’s, je ziet marronvrouwen, je ziet een korjaal, het paleis en wat Surinaamse bloemen. En daarmee probeerde ik, wat ik zelf Afro-Surinaams vind samen te laten komen: de kotomissie van de stad maar ook de Marrons in het ontwerp.

In deze uitzending stond voor de laatste keer ‘Van Religieuzen Huize’ centraal, de tentoonstelling binnenkort te zien is bij Imagine IC.

Gasten in deze uitzending zijn Naomi Waas en dr. Priya Swamy.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Naomi Waas: Kolni Drei vertolkt door Hans Bloemendal

Priya Swamy: Mere sapno ki rani (dit betekent: ‘De koningin van mijn dromen’!)

In deze uitzending stond ‘Van Religieuzen Huize’ centraal, de tentoonstelling binnenkort te zien is bij Imagine IC.

Gasten waren Masha Ru en Paulina Tipan.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Paulina Tipan: Son Al Rey van Juan Luis Guerra

Masha Ru: Nomadic Mood van Sainko Namtchvlak (feat. Eyadou Ag Leche, Said Ag Ayad, Ian Brennan)

Geplaatst op
Delen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Gerelateerd

Publicatie DDD (Digitaal Dynamisch Documenteren) nu te lezen

2 feb 2021

Publicatie DDD (Digitaal Dynamisch Documenteren) nu te lezen

Scholen dicht? Lockdown erfgoededucatie update

27 jan 2021

Erfgoededucatie update: erfgoedducatie-lespakketten bestellen voor in de klas en meer

Van Religieuzen Huize

23 dec 2020

Terugblik op een ‘raar’ jaar & nieuwe lockdown