Nu terug te luisteren: Imagine IC radio ‘Een ander perspectief’

Elke eerste maandag van de maand presenteren wij een radioshow genaamd ‘een ander perspectief’ bij Radio Mart tussen 19:00-20:00. In deze maandelijkse uitzending gaan we in gesprek met mensen in Amsterdam Zuidoost rondom thema’s die hier spelen. We zijn zeer geïnteresseerd in de verschillende perspectieven en we nodigen je uit om mee te praten. 

Lees hier alles over de opkomende uitzendingen en thema's.

 

Luister hier terug:

(wordt in de toekomst aangevuld met nieuwe uitzendingen) 

In de uitzending van maandag 2 mei hadden we het over de Keti Koti Tafel en de Vrijheidsmaaltijden op 5 mei Bevrijdingsdag. En dan met name vanuit het perspectief van immaterieel erfgoed. Hoe zijn deze initiatieven ontstaan, wat staat er centraal en wie zijn de deelnemers? 

De gasten van deze uitzending zijn Teun Pelleboer (Nationaal Comité 4 en 5 mei) en Elias Simonse (Stichting Keti Koti Tafel).





In deze aflevering hebben we het met Dewi Vrenegoor (Medewerker publieksprogrammering IHLIA LGBTI Heritage) en Alexine Gabriela (junior onderzoeker bij The Black Archives) in het kader van de Queer Geschiedenismaand over ‘thuis maken en thuis voelen’ (sense of belonging) vanuit het perspectief van Queer geschiedenis. Wat is thuis voor jou? En, welke rol speelt queer en Zuidoost daarin? De co-host van Jules deze uitzending is Andre Reeder. 
Meer over Dewi Vrenegoor:
Dewi Vrenegoor (35) is medewerker publieksprogrammering bij IHLIA LGBTI Heritage en daarbinnen coördinator van Queer Geschiedenismaand. Dewi is freelance fondsenwerver en programma coordinator voor CinemAsia Film Festival en geeft yogales op verschillende locaties. Ze voelt zich thuis in Amsterdam Nieuw West, waar zij woont.
Meer over Alexine Gabriela:
Alexine Gabriela (she/her & they/them) is een 26-jarige zwarte queer femme uit Curaçao. Op haar 18e verhuisde ze naar Amsterdam en woont sinds 7 jaar in de Bijlmer. Momenteel studeert ze sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast werkt ze als junior onderzoeker bij The Black Archives, een historisch archief  die zich richt op zwarte en andere perspectieven die elders vaak onderbelicht blijven. Ten slotte is ze mede-oprichter van het collectief 6 ISLANDS-zine dat zich richt op het creëren van veilige ruimte voor de ervaringen van mensen van de ABC SSS-eilanden, met het doel om met de koloniale blik te reflecteren op deze ervaringen. 

In deze aflevering hebben we het met Simion Blom (Gemeenteraadslid GroenLinks) en Delano Mac Andrew (stafmedewerker educatie & participatie bij CBK Zuidoost) in het kader van de Queer Geschiedenismaand over ‘thuis maken en thuis voelen’ (sense of belonging) vanuit het perspectief van Queer geschiedenis. Wat is thuis voor jou? En, welke rol speelt queer en Zuidoost daarin? De co-host van Jules deze uitzending is Andre Reeder. 

Meer over Simion Blom:

Simion Blom, 33 jaar, queer, en afkomstig uit de Bijlmer. Hij is gemeenteraadslid namens GroenLinks en senior beleidsadviseur MBO-arbeidsmarkt voor de gemeente Utrecht. Recentelijk was hij nog werkzaam bij COC Nederland, de grootste LHBTIQ+belangenorganisatie in Nederland. Als gemeenteraadslid heeft hij zich ingezet voor de komst van het Amsterdams Regenbooghuis dat nu in ontwikkeling is en het eerste LHBTIQ+-emancipatiebeleid van Zuidoost. Ook is hij (mede)initiatiefnemer van het toekomstig Nationaal Slavernijmuseum en de Amsterdamse slavernijexcuses. 

Meer over Delano Mac Andrew:

Delano Mac Andrew is geboren in Paramaribo waar hij tot zijn 24e gewoond heeft. Hij is toen naar Nederland verhuisd en is nu  stafmedewerker educatie & participatie bij CBK Zuidoost. Daarnaast is hij ook adviseur scholen bij Mocca Amsterdam (Expertise Netwerk Cultuureducatie) en beeldend kunstenaar (atelier bij Open Ateliers Zuidoost in Kruitberg). Op dit moment te zien met een expositie in: Bayu Food and Art, Haarlemmerdijk 135C, 1013 KG Amsterdam.




We hebben het deze uitzending over Youtube als medium met George en Karim van Bims in de Lobby. Zuidoost kent een lange traditie van media-maken, vanuit de behoefte om gehoord te worden, de achterban te vertegenwoordigen, invloed te hebben of een thuisgevoel te creëren. Tijdens deze radio-editie van Een ander perspectief staat YouTube als medium centraal. We gaan in gesprek over o.a.: Op welke manieren is YouTube in te zetten? Hoe gebruik jij YouTube, en wat drijft je daarbij? Is het een vorm van verzet? Wat heeft YouTube in de media teweeggebracht? Is het een eigenzinnig medium, en zoja, hoe is dat zo gekomen? En, wat kan het medium betekenen voor jonge makers in Zuidoost? 

George en Karim (32) zijn creatieve partners, beste vrienden en opgegroeid in de Bijlmer. Samen startten ze in 2010 het ontwerpbureau Cablai, dat zich richt op de muziekindustrie. En nu hebben ze ook nog ‘s een korte serie voor VPRO Dorst gemaakt, over een plek waarvan ze onvoorstelbaar veel houden: hun thuis, de Bims, of beter gezegd: Smibsaland.

De host van deze uitzending is Jessica Dikmoet en de sidekick is Timothy Ader van Local Wave.


We hebben het deze uitzending over lokale media en de rol van podcasts daarin met Dorian en Timothy van Hoodstock, het bedrijf achter Local Wave Radio.

Dorian Andrzejewski zit in het bestuur van Stichting Hoodstock en heeft een ruime 10 jaar ervaring met het organiseren van feesten, festivals en andere evenementen. Stond daarnaast aan de wieg van concepten als het future beats event KLEAR, het Wicked Jazz Sounds Festival en de legendarische diner-gone-jazznacht Nightcare. Tezamen met Timothy Adèr is hij sinds 2015 bezig met het jaarlijks organiseren van de Hoodstock Blockparty. Daarnaast is Dorian oprichter en mede-eigenaar van Eventcare, een evenementenbureau dat in 2019 gefaciliteerd heeft bij een 300 evenementenproducties verspreid over 14 landen. Ook heeft hij Flawless Legal Agency opgezet, een juridische consultancy voor creatieven, onder de klanten van Flawless zijn onder andere SMIB, de Programmeursgilde en Strange Sounds From Beyond te noemen.

Timothy Adèr; De vader van Hoodstock, vanuit zijn studentencontainer aan de Spaklerweg gaf hij Amsterdam Oost kleur. Timothy is in het dagelijks leven actief als Video-artist ofwel VJ, onder de naam BIKKEL. Als autodidact ging hij van niets naar iets. In de kunstwereld doet hij mappings op gebouwen als het Vondel CS tijdens Amsterdam Light Festival. Hij verzorgt op alle grote urban festivals in Nederland live visuals op ledschermen en stond bijvoorbeeld op Lowlands, Encore festival en OH MY! met een visuele hiphop show. Hij maakt shows met Frenna in de Afas Live en Broederliefde in de Ahoy. Hij deed onlangs een show in Accra, Ghana, met wereldster Mr. Eazi. Hij schoot een hip-hop videoclip in Tokyo nadat hij daar een vj show in “Club Harlem” Shibuya had gedaan. Hij deed als zelfstandige uitvoerend filmwerkzaamheden voor bijvoorbeeld Kornuit en Appelsap. Daarnaast maakt hij interactieve livestreams samen met DJ Chuckie met een heuse interactieve online dansvloer.



Diana Tjin schreef in 2018 het boek Een Bijlmerliedje. In deze aflevering bespraken we met haar het ontstaan van dit boek en de rol van muziek in Zuidoost. Samen met Graziella Hunsel, zangeres en presentatrice van onder andere de ZOJazz Lounge, zijn we gezamenlijk op zoek gegaan naar de ultieme Bijlmerliedjes. Luister nu terug!

De nummers van de gasten:
Diana Tjin
Graziëlla Hunsel:



In deze uitzending staan twee lokale kunstmakers centraal.

Met Smita James en Lisette van den Berg spraken we over hun recente kunstprojecten in Zuidoost. Het gesprek ging onder meer over hun ambities en drijfveren. Vooral hadden we het inhoudelijk over hun twee recente projecten: Smita maakte 'Moving Through Radical Space' voor SHEBANG en Lisette was gastcurator van de tentoonstelling 'Coloured [Projections on] Skin' in CBK Zuidoost. Het resultaat? Een bijzonder gesprek over body positivity, het kleine in het leven en de snorders in de Bijlmer.

Smita James: is een ritmische redenaar. Een schrijver die verhalen wegschrijft van schouders. Gedreven door dromen, wensen, mensen, gedachten en het leven, vertaalt ze emoties in haar gedichten. Ze vertelt de verhalen van onze harten in de stilte van ons ademhalen of op de beat met spoken word. Daarnaast kan je haar kennen als workshop docent bij o.a. Meervaart Studio, theaterstukken als Fok Me Hokje of als poetic copywriter voor o.a. het Tropenmuseum. James beweegt zich graag in omgevingen waar creëren en verbinden het hoogste doel is. Ze verbindt zich met verschillende petten op aan projecten die dit ambiëren en maakt graag programma’s zoals De Staat van het Verhaal of beeldende kunst zoals bij Shebang die dat omsluiten.

Lisette van den Berg: is antropologe gespecialiseerd in visuele en materiële cultuur en bekijkt ons gedeelde erfgoed vanuit een dekoloniale blik. Zij is momenteel gastcurator van de kunsttentoonstelling ‘Coloured [Projections on] Skin’ in CBK Zuidoost, in Amsterdam, die t/m 20 november te zien is. Door middel van hedendaagse kunst reflecteert zij op de manier hoe wij, als samenleving, naar het lichaam van kleur kijken. Naar dat van onszelf en dat van anderen. Zijn we bewust van de veralgemeende, witte blik op ons lichaam? Met het stellen van dit soort vragen probeert zij aandacht te richten op de gedeelde menselijkheid van al onze lichamen.

De nummers van de gasten:

Smita James: 

Blessed - Jill Scott 

Lisette van den Berg

Scars to your Beautiful - Alessia Cara




Net als de vorige aflevering stond in deze uitzending het perspectief op de Bijlmermeer centraal.

Deze uitzending gaat in het bijzonder over vrouwelijk ondernemerschap in de Bijlmermeer. Wat betekent het tegenwoordig om ondernemer te zijn in de Bijlmer? En wat zijn de inspiraties, dromen en wensen van de vrouwelijke ondernemers in Zuidoost?

We hadden het met gasten Marleen Creton (Grow 2 Inspire, de Bijlmerbox) en de zussen Nathifa en Zuwena Elshot (Bijlmer Bookstore) over hun kijk op de Bijlmermeer.

Marleen Creton: is in oktober 1978 geboren te Paramaribo. In 1993 kwam zij naar Nederland en in 2003 behaalde ze haar diploma Bedrijfseconomie. Na 15 jaar voor een vermogensbeheerder te hebben gewerkt, besloot zij vorig jaar, net voor de pandemie, te stoppen met werken en voor zichzelf te beginnen. Met haar bedrijf Grow 2 Inspire richt zij zich op het stimuleren van startend ondernemerschap. Haar product De Bijlmerbox is een zeer gewaardeerd relatiegeschenk voor bedrijven.

Nathifa en Zuwena Elshot: zijn twee zussen uit de Bijlmer die de boekhandel Bijlmer Bookstore begonnen. Zij misten niet alleen een plek in Zuidoost waar ze terecht konden voor boeken, maar ook een plek waar boeken te vinden waren waarin ze zichzelf konden herkennen. De Bijlmer Bookstore verkoopt veel boeken van Afrikaanse schrijvers en de Diaspora. Afgelopen juni wonnen ze een dubbele prijs met het programma Boost je buurt. De jury en publieksprijs met hun Bijlmer Bookstore. De collectie groeit elke dag en heeft al meer dan 300 titels.

De nummers van de gasten:

Marleen Creton: 

Law Mi - Artino Oldenstam 

Nathifa en Zuwena Elshot

Helele - 047





In deze uitzending stond het perspectief op de Bijlmermeer centraal.

De afgelopen jaren zijn er vele visies op de Bijlmermeer ontstaan. De visies variëren van planologische — en stedenbouwkundige aard tot journalistieke verhalen én persoonlijke ontboezemingen in muziek, poëzie en proza.

We hadden het met gasten Mildred Luijdjens (Pionier van de Bijlmer, schrijfster en activiste) en Wouter Pocornie (architect) over hun kijk op de Bijlmermeer.

Wouter Pocornie: is een architect, stedenbouwkundige en onderzoeker. Als student en nu als professional heeft hij nationale en internationale ervaring in het werkveld waarin hij vaak vanuit de gemeenschap werkt. Nu werkt Wouter aan verschillende projecten en initiatieven via zijn eigen eenmanszaak 26H, waarmee hij ook geregeld betrokken is bij projecten buiten zijn directe discipline. Wouter werkt via Bijlmer Believers 3.0 aan strategievorming en positionering binnen Amsterdam Zuidoost. Hij is Partner/Coordinator bij The Black Archives Bijlmer, medeoprichter van artist-in-residency ST4YNY4L4NE, en Partner bij Prospect Eleven wat hij ook heeft helpen opzetten. Hij geeft gastcolleges op verschillende hogescholen en universiteiten en is gastdocent bij de Academie van Bouwkunst in Amsterdam. Daarnaast neemt hij deel aan de Programmaraad van ARCAM (Architectuurcentrum Amsterdam) en is hij ook toegetreden als commissielid bij Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Adviesraad Naamgeving Openbare Ruimten (Amsterdam).

Mildred Luijdjens: kwam op drie jarige leeftijd vanuit Rotterdam naar de Bijlmer. Ze verhuisde naar Koningshoef. Er woonden toen nog maar weinig Surinamers. In haar flat waren wel een aantal Surinamers die in het onderwijs zaten. Later hoorde ze dat dit geen toeval was. Rond 1974 kwam er een grote stroom landgenoten van haar moeder naar de Bijlmer. Zij en haar zus Ine, gingen tijdelijk werken bij stg Beheersraad, om de mensen hier wegwijs te maken. Mijn moeder gaf Nederlandse-les aan volwassenen. Ook ging ze mee op de vele uitstapjes die er werden georganiseerd voor kinderen. Mildred ging daar vaak naartoe, na schooltijd en mocht ook mee op kamp. Mildred kende Suriname alleen van vakantie en de Surinaamse cultuur kwam hierdoor veel dichterbij. Toen ze in de 80-er jaren naar Almere verhuisden, was ik in tranen. Ze neemt het haar ouders nog steeds kwalijk, dat ze verhuisd zijn op zo een cruciaal moment in haar leven, vlak voor de puberteit. Ze nam zich voor om zo snel mogelijk terug te verhuizen en was elk weekend in de Bijlmer, als het even kon. In 1989 verhuisde ze terug en kwam in Echtenstein terecht en daarna in Gouden Leeuw. Er werd toen al gesproken over vernieuwing van de Bijlmer en Mildred was er gelijk op tegen. Ze hadden de flats ook gewoon op kunnen knappen. Mildred is een aantal keer verhuisd, maar kwam toch telkens weer terug. Koningshoef en Echtenstein zijn inmiddels afgebroken en soms kan ze zich moeilijk oriënteren in de buurt.  Er is veel veranderd, maar ze wil voor geen goud meer weg uit Zuidoost. Helaas maakt de gemeente het erg moeilijk voor zittende bewoners, om hier een betaalbare woning te vinden. Mildred kan deze ontwikkelingen moeilijk verteren en praat erover in deze uitzending!

De nummers van de gasten:

Wouter Pocornie: 

The Strip - MED, Blu & Madlib ft. Anderson .Paak 

Mildred Luijdjens

I wish - Stevie Wonder








In deze uitzending stond het einde van de Tweede Wereldoorlog centraal.

Op 15 augustus wordt jaarlijks stilgestaan bij het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden en worden alle slachtoffers herdacht van de oorlog tegen Japan en de Japanse bezetting van Nederlands-Indië. Op 17 augustus 1945, 2 dagen na Japanse capitulatie, werd de republiek Indonesië uitgeroepen door de nationalisten o.l.v. Soekarno en Hatta.

Welke plek hebben deze 2 data in de herinneringscultuur?

Wat vinden jullie van de wijze waarop er op 15 augustus in Nederland wordt herdacht?

Wat betekenen deze 2 data (15 & 17 augustus) voor de verschillende generaties? En welke verhalen over deze perioden worden er nog doorverteld?

De gasten dit keer waren Janneke Roos en Gordon Cruden. 

Janneke Roos is geboren in Indonesië, een jaar na de capitulatie van Japan en daarmee het einde van de tweede wereldoorlog. Haar ouders waren beiden geinterneerd op Sumatra tijdens de oorlog. Haar vader werkte bij Rijkswaterstaat en de familie bleef in Indonesie, ook na de onafhankelijkheid in 1949. In augustus 1957 kwamen ze terug naar Nederland, waar Janneke naar de middelbare school ging.
Na een studie biologie en niet westerse sociologie, bekwaamde ze zich in Public Health en werkte 25 jaar in Afrika, Zuidoost en Centraal Azië en Latijns Amerika in VN, EU en WB verband met ministeries van gezondheidszorg en NGO's. In 2014 settelde ze in de Bijlmer. Sinds januari 2016 is zij voorzitter van het 4 en 5 mei Comite Amsterdam Zuidoost. Het comité staat ook stil bij de (voormalige) overzeese gebiedsdelen, hetgeen goed aansluit bij haar eigen achtergrond.
Gordon Cruden: Zijn grootvader kreeg in 2020 een postuum onderscheiding voor zijn inzet in de strijd tegen de Japanse soldaten bij de bevrijding van het toenmalige Nederlands-Indië. Zijn moeder Lies en haar moeder werden geïnterneerd.

De nummers van de gasten:

Janneke Roos

Java Suite van Godowski in een uitvoering van de Indonesiche pianiste Esther Budiardjo

Gordon Cruden

'Gedeeld Verleden' gezongen door Jada Faith





In deze uitzending stond de samenwerking met Museum Van Loon rondom de (on)zichtbare aanwezigheid van het slavernijverleden centraal.

De gasten dit keer waren Gijs Schunselaar, Milou Francesca en Ardjuna Candotti.

De nummers van de gasten:

Gijs Schunselaar

Stevie Wonder - Saturn

Milou Fransisca:

Typhoon - Van de regen naar de zon

Ardjuna Candotti:

Robin Block “Aku Kan Pulang” - Ik kom naar huis


In deze uitzending stond ‘Perez Jong Loy' centraal.

De uitzending ging over de in december 2019 overleden activist Perez Jong Loy. Perez was een activist die op diverse terreinen streed te weten anti-racisme en discriminatie, Zwarte Piet, etnisch profileren door de politie en het dominant witte beeld van de slavernijgeschiedenis. Hij was de man achter de button 1873. De slavernij was op 1 juli 1863 afgeschaft maar de slaven moest nog 10 jaren verplicht werken om de betaling voor hun vrijmaking te compenseren.

De gasten dit keer zijn Sergio Berrenstein en Jessica Dikmoet.

Sergio Berrenstein

Sergio is de broer van Perez Jong Loy en geeft nu leiding aan de vereniging Opo Kondreman die door Perez, Sergio, Vincent Soekra, Roy Kaikusi Groenberg en anderen is opgericht. Perez Jong Loy voerde zijn sociale acties onder de vlag van deze vereniging.

Jessica Dikmoet

Jessica Dikmoet heeft Perez Jong Loy goed gekend. Samen werkten ze onder meer aan nieuwsberichten en andere zaken voor de Opo kondreman vereniging.

De nummers van de gasten:

Sergio Berrenstein

Jada Faith - Gedeeld Verleden

Jessica Dikmoet

OPO - A Njoen Prakseri






In deze uitzending stond ‘Religie en Tolerantie' centraal. 

Amsterdam staat al eeuwen symbool voor vrijheid. Ook voor vrijheid van religie. Zowel in het verre verleden als nu herbergt de stad personen die omwille van hun geloof er een toevlucht zoeken. Hoe is het nu gesteld met moderne de 'geloofsvluchteling'? De één wordt vervolgd vanwege zijn/haar bekering; de ander vanwege zijn/haar seksuele geaardheid. Het op een 'niet-traditionele' manier belijden van godsdienst leidt soms ook tot uitsluiting. Kunnen deze moderne vervolgden hun geloof vrij beleven? Wat betekent tolerantie hier?  En is Amsterdam (Zuidoost) een geloofsvrije haven voor de 'geloofsvluchteling'? En wat doet de samenleving om hen daarin te ondersteunen?

De gasten waren Rosalinda Wijks en Johannes van den Akker.

Rosalinda Wijks

Rosalinda Wijks is een Afro-Surinaamse moslima, publiciste, activiste, public speaker en queer ally en geboren en getogen in de Bijlmer. Zij heeft 3 jaar Arabisch gestudeerd in Amsterdam en Caïro en is thans bezig haar bachelor Rechtsgeleerdheid af te ronden. Tot haar expertise en onderzoeksgebieden behoren islamitisch feminisme, moslimfeminisme, islam en zwartheid en islam en zwarte geschiedenis.

Johannes van den Akker

Johannes van den Akker is oprichter en abt van het Kleiklooster in de K-buurt. Een christelijke en gastvrije gemeenschap met een kapel voor het dagelijkse avondgebed, gastenkamers voor onderdak aan dakloze gezinnen en een grote eettafel voor gezamenlijke maaltijden. Hij houdt ervan om te ondernemen met idealen, zoals met het kloosterbier uit de Bijlmer van Brouwerij Kleiburg. Hij is graag op de hoogte van alle (en af en toe betrokken bij) nieuwe ontwikkelingen die er gaande zijn in Zuidoost. Is daarom ook buurtcomité-lid van Fonds voor Zuidoost.

De nummers van de gasten:

Rosalinda Wijks

India.Arie - Video

Johannes van den Akker

Dans nos obscurités - Taizé





 

 

In deze uitzending stond ‘tolerantie' centraal. 

De gasten waren Angelo Bromet en Nadia Tilon. 

Angelo Bromet

Angelo Bromet, door vele bekend als een echte Bijlmer Believer. Zie zich inzet voor jongeren en bouwt aan bruggen tussen talenten en sectoren.

Zijn slogan is: Changing Industries, Impacting Lives

Hij is medeoprichter van de broedplaats Prospect Eleven, de architect van het platform Afrolosjes en heeft het wieg gestaan van het jongeren cultuurhuis Nolimit.

Nadia Tilon

Nadia Tilon is sociaal-pedagoog en was als 16-jarige eén van de Bijlmerjongeren van het eerste uur.

Ze heeft ervaring in de journalistiek, theater-, film- en advieswereld. 

In de jaren zeventig tot negentig was zij actief in de LOSON, progressieve Surinaamse organisatie in Nederland, die ageerde tegen de uitbuiting van Suriname, de strijd van het Surinaamse volk voor lotsverbetering ondersteunde en actie voerde tegen het Bouterseregime en de 8 decembermoorden. 

In LOSON-verband heeft zij zich ook ingezet voor gelijke rechten, tegen politiegeweld en racistisch overheidsbeleid b.v. in de Bijlmer Kraakactie.

De nummers van de gasten:

André Antonius

Daniel Santos - en el juego de la vida

Nadia Tilon

Baladi - YouTube 

Warda - YouTube

Söylim Mi - YouTube






In deze uitzending stond 'lokale media' centraal als voorbereiding op het project van Imagine IC over lokale media dat later dit jaar van start gaat.

De gasten waren André Antonius en Henno Eggenkamp.

André Antonius

André Antonius was in 1972 coordinator jeugd-en Jongerenwerker bij de Beheersraad en daarna opbouwwerker/coordinator Stichting Interim Beheer. Hij was vanaf 1972 betrokken bij de opvang van Surinamers in de Bijlmermeer en in overleg met het toenmalige ministerie van CRM werd het welzijns werk onder hen uitgebouwd. Personen die bij dit werk betrokken waren, waren onder ander Harald Axwijk, Biervliet en vele anderen.

Vanuit het Interim Beheer en later de Beheersraad, was André Antonius betrokken bij de radio en tv-uitzendingen van de Lokale Omroep Bijlmer.

André Antonius was in Suriname directeur van de Juliana school. Hij studeerde psychology aan de Universiteit van Utrecht en arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. 

Henno Eggenkamp:

De Bijlmer begon voor Henno Eggenkamp te leven, toen hij in 1974 contact kreeg met een aantal H-buurt bewoners, die in de H-buurt illegale tv uitzendingen maakte.

Dat werd later een officieel overheids experiment; de Lokale Omroep Bijlmermeer, met een wekelijkse uitzending in zwart wit en later ook radio.

Midden jaren '80 werkte hij bij Radio Mart, elke week twee uur muziek, en een paar jaar later richtte hij met Prem Radhakishun, Robbie Oostberg en Pierre Mehlkopf Radio Metro op; elke dag 12 uur uitzending. Ondertussen was hij ook oprichter van het Blij met de Bijlmer Festival.

Begin 2000 begon Eggenkamp met spullen te verzamelen voor het Bijlmer Museum om de historie van deze bijzondere stad in leven te houden.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

André Antonius

Daniel Santos - en el juego de la vida

Henno Eggenkamp

Soul Makossa - Manu Dibango

In deze uitzending stond 'lokale media' centraal als voorbereiding op het project van Imagine IC over lokale media dat later dit jaar van start gaat.

Gasten waren Norman van Gom en Shaneequa Vrede.

Norman van Gom

Norman van Gom is al 25 jaar directeur van Multiculturele Amsterdamse Radio en TV, kortweg MART. Tevens is hij eindredacteur en programmamaker bij radio MART. Hij heeft een lange jaren ervaring als radiomaker en begon zijn carrière  in de jaren 80 van de vorige eeuw als presentator bij de piratenradiozender Exotica in Amsterdam.

Shaneequa Vrede

Shaneequa profileert zich als Social Connector. Met haar onderneming Peace Productions uit zij haar professies om uiteindelijk jong en cultureel divers Nederland te verbinden met grote instanties. Als journalist door te schrijven over wat er gebeurt in de samenleving met oog voor de diversiteit, als PR adviseur, maar ook bij het produceren van event en videocontent.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Norman van Gom

-We all have a star van Wilton Felder

Shaneequa Vrede

-I was here van Beyonce

In deze uitzending stond 'de Koto in Context' wederom centraal, het project dat Imagine IC samen met Modemuze het afgelopen jaar heeft onderzocht.

Gasten waren Andy Arduin en Ella Broek.

Andy Arduin is Afro-Surinaams cultuurspecialist met als expertise de koto en angisa. Hij is geboren in Eindhoven en opgegroeid in Amsterdam Zuidoost. Andy heeft in zijn puberjaren mee mogen helpen met maken van koto’s en vrouwen helpen aankleden en heeft er uiteindelijk zijn beroep van gemaakt. De kennis over de koto en angisa heeft hij van zijn grootmoeder geleerd. Hij verzorgt onder ander cursussen, lezingen en werkt ook mee aan interviews voor de kennisoverdracht.

Ella Broek woont in Rotterdam en is cultureel antropoloog en kostuummaker. Ella is als onderzoeker verbonden aan het Museum voor Wereldculturen en werkt mee met Jane Stewart aan onderzoek over de koto. Ze doet onderzoek naar techniek en beleving van de koto en angisa. Heeft eerder kostuumonderzoek verricht in Brazilië onder de Candomble-gelovigen.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Andy Arduin

-Verpliktie paiman van Big Jones & His Kawina Band

Ella Broek

-WATER van Beyoncé, Pharrell Williams & Salatiel

"Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de koto ook gedragen wordt voor dagelijkse bezigheden? De koto mag vaker gezien worden. De koto wordt nu alleen maar gedragen tijdens verjaardagsfeesten en feestelijke gelegenheden"

-Andy Arduin

“Ik doe onderzoek naar hoe de koto wordt beleefd. Hoe beleeft de draagster het dragen van de koto en het gaat over gevoel en emotie. Maar het gaat ook over lichamelijk gevoel. Hoe is het voor jou als man als je omgeven bent door kotomissies, door vrouwen die koto dragen?

-Ella Broek

 

Koto’s hebben ook regionalen verschillen afhankelijk van de streek/plantage vanwaar men afkomstig is. Vaak weten de draagsters dat niet.

-Andy Arduin

Een ander perspectief uitzending 4 januari 2021
Een ander perspectief uitzending 4 januari 2021


In deze uitzending stond 'de Koto in Context' centraal, het project dat Imagine IC samen met Modemuze het afgelopen jaar heeft onderzocht.

Gasten waren Cheyenne Nelson en Willy Esajas.

Cheyenne Nelson is de winnares van de wedstrijd 'Ontwerp een nieuw kostuum geïnspireerd op de kotomisie, georganiseerd door het Klederdracht musuem in het kader van hun koto tentoonstelling 2019/2020.

Willy Esajas is de voorzitter van de stichting Surinaamse Vrouwen Bijlmermeer. Vanwege SVB is de angisa en koto op de lijst van immaterieel erfgoed vanaf juni 2014 bijgeschreven.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Willy Esajas:
- Joke Buis - Welke vriend is onze Jezus
- Mij is ontferming wedervaren

Cheyenne Nelson:
-Sabakoe- Gron Winti
- Max Cilla - Crépuscule tropical

"Mijn oma droeg helemaal geen koto. Ze had wel een lange jaki met een sarong er onder, dat droeg ze het meest maar had altijd wel een hoofddoek op. Maar die was dan vrij gebonden niet zo als de traditionele angisa. Mijn tante droeg altijd traditionele koto’s, dus bij haar heb ik ze wel gezien. In mijn zoektocht naar mijn eigen cultuur en het doen van mijn eigen studie heb ik altijd gedacht over hoe ik dat met elkaar kon combineren. Ik kan dus naar dat silhouet kijken en verwerken wat ik kan doen. Toen ik klaar was met de studie mode design ben ik door gerold naar ontwerpen. Voor mijn mode design afstuderen had ik al een kleine collectie en heb ik ook gekeken naar het houtsnijwerk van de Marrons en de pangi.

Cheyenne Nelson


Willy Esajas over koto en angisa door de Surinaamse Vrouwen Bijlmer(SVB) op de lijst van immaterieel erfgoed te plaatsen:

"We hebben ervoor gekozen om die aanvraag te doen omdat het een klederdracht is die de wereld mag zien, bekendheid geven. En ook erkenning want dit is iets specifiek van de Afro-Surinaamse vrouw. En toen werd het gehonoreerd en we waren er blij mee. We moeten het ook aan de jeugd overdragen, zodat ze komen met een verhaal of dat ze naar hun oma gaan voor een verhaal en hen zo inspireert voor datgene wat van hen is. Ik denk dat als je je verdiept in datgene wat van jou is je jezelf ook beter leert kennen.

Toen ik bezig was met de koto, heeft Hein Eersel de cultuurdeskundige mij aangegeven dat de vrijgemaakten de koto hebben ontwikkeld en de kooi die je op de rug draagt komt uit Parijs. De vrouwen die 2 centen verdiend hebben tijdens de slavernij die hebben het ontworpen en geeft ere wie ere toekomt."


De koto typeert de Surinaamse mens. Daarin voel jij je mens en dan bedoel ik vrouw. Met name de bigi koto (grote rok). Schrijver Dobru (Robin Raveles) heeft er voor gezorgd dat er ook een moderne rol is voor de koto omdat je niet instaat bent die bigi koto zelf te dragen. Maar ik vind het geweldig als ik die mensen erin zie. Je moet statig lopen. Je kunt niet snel lopen als je in een koto bent. Je bent mens. Je laat zien wie je bent.

-Willy Esajas



"Ik zou het niet leuk vinden als de koto tijdens carnaval zouden worden aangetrokken. Dat zou lelijk zijn. Ik ben het mw. Willy eens een koto moet statig worden gedragen. En dat voel je ook."

-Cheyenne Nelson


Cheyenne over haar winnende ontwerp:

Het ontwerp bestaat uit wit en blauw. De opdruk is blauw de overrok is blauw en de jaki is ook blauw. De pangi die ik erin heb verwerkt is ook blauw. Wat ik gedaan heb: ik heb gekeken naar het silhouet van de kotomissie, die vorm heeft het ook. Het heeft ook een jaki en een overrok en in het midden heeft het een baan of een pangi en daaromheen de jurk zelf. De jurk heeft een print en met het print heb ik een verhaal willen vertellen over wat ik zelf Afro-Surinaams vind. Dus je ziet 2 kotomissie’s, je ziet marronvrouwen, je ziet een korjaal, het paleis en wat Surinaamse bloemen. En daarmee probeerde ik, wat ik zelf Afro-Surinaams vind samen te laten komen: de kotomissie van de stad maar ook de Marrons in het ontwerp.

In deze uitzending stond voor de laatste keer 'Van Religieuzen Huize' centraal, de tentoonstelling binnenkort te zien is bij Imagine IC.

Gasten in deze uitzending zijn Naomi Waas en dr. Priya Swamy.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Naomi Waas: Kolni Drei vertolkt door Hans Bloemendal

Priya Swamy: Mere sapno ki rani (dit betekent: ‘De koningin van mijn dromen’!)

In deze uitzending stond 'Van Religieuzen Huize' centraal, de tentoonstelling binnenkort te zien is bij Imagine IC.

Gasten waren Masha Ru en Paulina Tipan.

De nummers die de gasten hebben mee gebracht waren:

Paulina Tipan: Son Al Rey van Juan Luis Guerra

Masha Ru: Nomadic Mood van Sainko Namtchvlak (feat. Eyadou Ag Leche, Said Ag Ayad, Ian Brennan)

Geplaatst op
Delen

Gerelateerd

Geen zoekresultaten gevonden.

Skip to content