Imagine IC gaat voor erfgoeddemocratie

Project: Inventarisatie collectie Maasdamme

Verzamelen

Inventarisatie collectie Maasdamme

Rita Maasdamme was kunstenaar en voorvechter voor het vertellen van het ‘inclusieve’ slavernijverhaal. Vanuit de beleving van de tot slaaf gemaakten, zowel in Suriname als op de Antillen, heeft ze een collectie van diorama’s, poppen en kleding gecreëerd die een waardevolle aanvulling lijken voor de geschiedenis van Nederland.
Rita werd geboren op Aruba (Antillen) uit Surinaamse ouders die naar Aruba geëmigreerd waren. Al heel vroeg interesseerde zij zich voor zowel klassieke als folkloristische muziek en had ze oog voor de bijbehorende kleding, vaak tot in de kleinste details. Als negenjarig meisje begon Rita met het maken van stoffen poppen met bijbehorende klederdracht. Ook liet zij zich de kunst van hoeden- en manden vlechten bijbrengen.

In haar tienerjaren verhuisde Rita voor een studie naar Amsterdam. Daar vervolgde ze haar werk van het maken van de poppen met traditionele klederdracht. Ook maakte ze poppen die in een groter geheel van een diorama het verhaal vertellen van de historie van het slavernijverleden. Voor deze diorama’s, die zijn gebaseerd op historische feiten, deed ze vooraf grondig onderzoek. Het was haar levenswerk om deze diorama’s te tonen in een museale setting. Ook had ze graag gezien dat ze op scholen zouden worden getoond ter educatie. “Kinderen verdienen het te weten wat er toen is gebeurd”, aldus Rita Maasdamme. Toen ze in 2016 overleed, liet ze 75 strekkende meter aan diorama’s achter, meer dan 200 poppen en een schat aan verschillende koto’s, saya’s, angisas en lentus.

Imagine IC draagt, in samenspraak met de familie Maasdamme, zorg dat de erfenis van Rita niet verloren gaat. Dieuwertje Wijsmuller werkt aan de collectie, in het kader van het FARO-programma van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed. Ze heeft subsidie gekregen om de collectie te inventariseren, om op basis hiervan verschillende gesprekken en bijeenkomsten te organiseren, waarin op participatieve en democratische wijze onderzocht wordt wat de verschillende (maatschappelijke en verbindende) waarden en belangen zijn van deze collectie. Hoe kijkt de familie tegen de erfenis aan? Hoe bezien modeprofessionals het? En museumprofessionals? En niet te vergeten het grotere publiek?