Nieuw boek Asiel, (auto)biografie van een verweesd object

Op 16 okto­ber ver­scheen Asiel, (auto)biografie van een ver­weesd object van Mile­na Mul­ders. In dit boek vertelt een object het ver­haal: een maque­tte van een asiel­zoek­er­scen­trum, ooit gebouwd door een bewon­er in een car­a­van in Marke­lo, jaren­lang zwer­vend en sinds 2024 veiliggesteld in het Rijksmu­se­um. De reis van de maque­tte weer­spiegelt de asiel­pro­ce­dure: ges­tu­urd door anderen, benoemd tot kun­st, ver­heven tot erf­goed – ter­wi­jl de mak­er langza­am uit beeld verdween. 

Asiel nodigt uit om anders te kijken, om de stilte van din­gen te horen waar stem­men ver­hard­en en debat­ten vast­lopen. “Miss­chien,” zegt Mul­ders, “is juist zo’n per­spec­tiefwis­sel nodig om te zien wat we tot nu toe niet hebben willen zien.” 

Lees hier over het project Tussen­land­ing, toen de maque­tte bij Imag­ine IC te zien was

Eind 2024 ver­welkomde het Rijksmu­se­um in Ams­ter­dam een bij­zon­dere aan­winst: een maque­tte van een van de eerste asiel­zoek­er­scen­tra in Ned­er­land. Het object werd gemaakt door Karen G., een autoschade­hersteller uit Armenië die naar Abc­haz­ië was gevlucht en in 2010 na een lange reis met zijn gezin in Ned­er­land asiel had aangevraagd. Toen in 2011 bek­end werd dat het azc zou gaan sluiten, besloot hij een tast­bare herin­ner­ing te mak­en en bouwde hij het cen­trum nauwgezet na met mate­ri­alen die hij op het ter­rein verza­melde. In 2020 werd de maque­tte veiliggesteld door Mile­na Mul­ders en Han­neke Ver­beek, waar­na het tijdelijke onderkomens vond bij onder meer het Inter­na­tion­aal Insti­tu­ut voor Sociale Geschiede­nis (IISG) en Framer Framed. Daar werd het werk voor het eerst gep­re­sen­teerd als kun­st: als sym­bool van eige­naarschap en van het let­ter­lijk terug­claimen van ruimte. In 2023 kocht het Rijksmu­se­um de maque­tte aan als betekenisvol erf­goed en werd het onderdeel van de Rijkscollectie. 

Karen G. met zijn fam­i­lie bij de open­ing van de maque­tte in het Rijksmu­se­um.  
Foto: Negin Zen­de­gani  

In Asiel ver­weeft Mul­ders de reis van de maque­tte – van ver­weesd rak­en tot gedra­gen en toegeëi­gend wor­den, van wacht­en en onzek­er­heid tot beo­ordel­ing en twi­jfel, en uitein­delijk tot erken­ning of afwi­jz­ing – met bredere ver­halen over vlucht­en, aankomen en het zoeken naar bestaansrecht. 

De maque­tte nodigt uit tot zien: tot werke­lijk kijken naar wat een azc is. Als tussen­ruimte, zon­der verleden en zon­der toekomst, lijkt het een plek die bedoeld is om te ver­geten, maar toch bli­jft zij beladen met herin­ner­in­gen en ver­halen. Mul­ders kiest bewust voor een bij­zon­dere vertelvorm: delen van het boek zijn geschreven vanu­it het per­spec­tief van de maque­tte zelf. Hier­door wordt zicht­baar hoe beteke­nis ontstaat tussen mensen, objecten en herin­ner­in­gen, en hoe ongelijkheid steeds aan­wezig bli­jft. “De maque­tte is geen gebouw, geen per­soon, maar een object dat onze blik richt,” aldus Mul­ders. “In een samen­lev­ing waarin de intol­er­antie ten aanzien van vluchtelin­gen toe­neemt, is een rad­i­caal ander per­spec­tief miss­chien urgen­ter dan ooit.” 

Over de auteur
Mile­na Mul­ders (Brun­ssum, 1975) studeerde jour­nal­istiek en pub­liceerde eerder een boek over haar Sloveense fam­i­liegeschiede­nis (Met de buik het brood achter­na. Mijn Sloveense geschiede­nis. Ams­ter­dam Uni­ver­si­ty Press, 2009). Sinds 2013 ini­tieert ze cul­turele pro­jecten rond migratie en erf­goed. Ze noemt zichzelf een slow activist: iemand die ruimte geeft aan ver­halen en betekenis­sen die tijd nodig hebben om geho­ord te worden. 

Eerste exem­plaar en boekp­re­sen­taties
Op woens­dag 8 okto­ber over­handigde Mile­na Mul­ders bij de maque­tte in het Rijksmu­se­um een eerste exem­plaar van Asiel aan con­ser­va­tor Harm Stevens. De maque­tte is daar nog tot en met zondag 9 novem­ber te zien. 

Op ver­zoek van de mak­er, Karen G., bracht Mul­ders hem per­soon­lijk een exem­plaar bij hem thuis. De offi­ciële boekp­re­sen­tatie vin­dt plaats op don­derdag 16 okto­ber in Muse­um Eungs Schoppe in Marke­lo, een van de vele locaties waar de maque­tte eerder tijdelijk stond. 

Op vri­jdag 28 novem­ber vol­gt een tweede pre­sen­tatie bij Imag­ine IC, aanslui­tend bij de ten­toon­stelling I am Grate­ful (?!) van Nas­ma Alshutfa. 

Deze pub­li­catie is mede mogelijk gemaakt dankz­ij de samen­werk­ing met Imag­ine IC en Framer Framed en de finan­ciële bij­drages van het Cul­tu­ur­fonds en Fonds ZOZ. Imag­ine IC wordt gefi­nancierd door het Ams­ter­dams Fonds voor de Kun­st en Framer Framed door het Min­is­terie van OCW en AFK. 

Geplaatst op
Delen

Gerelateerd

I am Grateful (?!)

Met dit werk laat Al-Shutfa de vaak verborgen werkelijkheid van vluchtelingen en asielzoekers ervaren – de spanning tussen hoop en ontmenselijking, tussen wachten en meedoen.

Dagelijks Leven, Migratieverhalen, Thuisgevoel

Tussenlanding

In de tentoonstelling Tussenlanding is een maquette van (voormalig) asielzoekerscentrum Klompjan in Markelo te zien.