Verslag feestelijke afsluiting EmErEd
Op 4 maart 2020 vond de feestelijke afsluiting van het onderzoeksproject Emotienetwerken rond Erfgoed in Educatieve Settings (EmErEd) plaats. Samen met partners uit het consortium, genodigden uit het erfgoedveld en studenten van de Reinwardt Academie (AHK) blikten we terug op twee succesvolle jaren van onderzoek en gaven we een training emotienetwerken.
Per 2018 startte het onderzoek naar emotienetwerken in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Binnen het themaprogramma JOIN (Jongeren in een Veerkrachtige Samenleving) maakte het deel uit van de NWA-Route ‘Op weg naar Veerkrachtige Samenlevingen’. Gedurende twee jaar werd een nieuwe methode onderzocht waarbij jongeren, leraren en erfgoedwerkers samen hun uiteenlopende emoties rond erfgoed-items inzichtelijk maken. Het doel van het onderzoek is om emotienetwerken uit te werken voor gebruik in erfgoededucatie.
Genodigden van verschillende instellingen, zoals de Reinwardt Academie, Wageningen Universiteit en Waag, waren deze middag aanwezig om beter grip te krijgen op emotienetwerken als methode. We startten met een introductie op emotienetwerken, erfgoedwijsheid en het project EmErEd door Hester Dibbits (Reinwardt Academie en Erasmus Universiteit), waarna Eline Minnaar-Kuiper en Margot van Ruitenbeek (Imagine IC) het woord overnamen voor een inleiding op een van de ontwikkelde emotienetwerkmethoden.
Verslag feestelijke afsluiting EmErEd
De erfgoedcasus die tijdens de middag ter discussie stond was ‘carnaval’. Wanneer er een LGBTQ+ vlaggetje te midden van de ruimte wordt neergelegd, is de groep dan ook verward; ‘’ik dacht dat we het over carnaval gingen hebben?’’. Sommigen reageren zelfs geïrriteerd en voelen niet de behoefte om op dat moment over een dergelijk ingewikkeld onderwerp te praten. Wanneer door Imagine IC kenbaar wordt gemaakt dat het vlaggetje werd gebruikt tijdens de SouthEast Parade van 2018 door de groep SouthEast LGBT+ United, waar zij tevens een bokaal in ontvangst mochten nemen, lijkt het verband met carnaval duidelijker te worden. Het zorgt er zelfs voor dat er meer erkenning is voor verschillende soorten carnaval, die ook in het Noorden van het land, en in andere landen, op verschillende momenten van het jaar worden gevierd.
De rest van de middag oefenen genodigden zelf met een methode emotienetwerken die we in kleinere groepjes op papier uitvoeren. Ook hier lopen de gemoederen soms hoog op. Waar de één carnaval associeert met een thuisgevoel en een gevoel van saamhorigheid, heeft de ander juist moeite met het gevoel van uitsluiting dat carnaval voor hen creëert. Ondanks, of misschien juist door deze verschillen blijft de prettige en feestelijke sfeer er gedurende de dag goed inzitten. We sluiten de middag dan ook feestelijk af met een overzicht van de resultaten van de afgelopen twee jaar en een toost op elkaar en de afronding van dit mooie project.
Verslag feestelijke afsluiting EmErEd
Gerelateerd
Geen zoekresultaten gevonden.