Interview Robin na 2 jaar Imagine IC

Begin 2014 begon hij als stagiaire aan Let’s Party. Inmiddels is Robin Vermeulen een bekend erfgoedtalent. In 2015 leidde hij meer dan 300 VO- en MBO-leerlingen rond in de wereld van actueel erfgoed. Waar is hij trots op? En hoe kijkt hij terug op twee jaar Imagine IC?     

Interview Robin na 2 jaar Imagine IC
Interview Robin na 2 jaar Imagine IC

Hoe zag jouw start bij Imagine IC eruit?
'In augustus 2014 reisde ik mee naar Krakau voor het internationale samenwerkingsverband Respublica Reloaded. Daarna ging ik met projectleider Yassine Boussaid aan de slag met de realisering van Let’s Party en in februari 2015 kreeg ik een starterscontract. Daarmee weet Imagine IC nieuw erfgoedtalent aan zich te binden. Ik ben nu educatiemedewerker en ik doe nog de Master Education in Arts aan het Piet Zwart Instituut.'

Wat heb je allemaal geleerd?
'Ik heb heel veel verschillende dingen gedaan: fondsaanvragen schrijven, archiefmateriaal verzamelen, expo- en zaalteksten schrijven, presentaties geven aan erfgoedprofessionals, educatiemateriaal ontwikkelen en groepen rondleiden. Vaak zelfstandig, maar ook onder begeleiding van collega’s.'

Wat was jouw bijdrage aan Let’s Party?
'Ik verzamelde en annoteerde voornamelijk het archiefmateriaal. Wij werken met zogenaamde 'broekzakarchieven' van jongeren. Voor deze expositie lag de focus op de uitgaansmomenten die zij met hun smartphone op foto en film vastleggen. Zij deelden hun broekzakarchief met ons en daaruit visten we het materiaal over uitgaan. Vervolgens moesten we uitzoeken hoe het zit met privacy. Al het materiaal was persoonlijk en daardoor krijg je te maken met ethische kwesties. Wat laat je wel en niet zien? En anders dan in een gemiddelde tentoonstelling met tientallen objecten zaten er in Let’s Party meer dan 1000 items!'

Hoe ga je om met zo’n bulk aan materiaal?
'Selecteren en coderen. Je maakt bij elk bestand een keuze of het bij de expo past. Elke entry kreeg vervolgens een uniek kenmerk. Kleurbleur Visuals, de digitale ontwerpers van de expo, hadden dat nodig om alle losse elementen te ordenen en daar samen met ons een gestructureerde installatie van te maken. Met de content van het Interarchive kunnen gebruikers hun eigen uitgaanservaring samenstellen. Je zoekt heel eenvoudig op trefwoorden in het archief.'

Wat vond je lastig?
'De financiële kant was nieuw en best lastig. Een begroting opstellen bijvoorbeeld leer je pas door het te doen. Moeilijk blijft ook de vertaalslag van bepaalde onderwerpen naar specifieke doelgroepen, zoals leerlingen van het Orion College, studenten van ROC van Amsterdam of medewerkers van het AFK. Elke groep is weer anders. Intussen heb ik veel meer ervaring in het geven van educatieve programma’s. Ik weet me in nieuwe situaties sneller aan te passen.'

Waar ben je het meest trots op?
'Dat ik van Leip! alles heb kunnen meemaken, van A tot Z. Ik was betrokken bij het op papier zetten van de eerste gedachten. Die nam ik als vertrekpunt voor de educatielijn en die voer ik nu ook uit. Waar ik ook trots op ben is de participatieve en interactieve insteek van Leip! Bij de opening was nog weinig toegevoegd aan de Favo Wall en de Synoniemenlijst. Nu staan ze helemaal vol. Als bezoeker voeg je zelf nieuwe woorden toe en reageer je op toevoegingen van anderen. Bij Imagine IC bepaalt de bezoeker wat er te zien is: geen tentoonstelling zonder bezoekers.'

Je hebt al honderden klassen begeleid in Leip! Wat is je opgevallen?
'Tijdens de rondleiding debatteren jongeren over het gebruik van stadstaal. We werken met de stelling: ‘Bij een sollicitatie mag je in straattaal spreken’. Een reactie van een leerling is me goed bijgebleven: ‘Als een persoon van mijn leeftijd in straattaal praat, dan praat ik zo terug. Dan maak je een verbinding en dat is beter voor het gesprek. Je hoeft dan niet formeel te blijven.’ Die leerling stond alleen en toch bleef hij zijn standpunt verdedigen. Dat vond ik dapper en bijzonder.'

Je schreef onlangs een artikel over erfgoededucatie. Waar ging dat over? 
'Cultureel Kapitaal is een blog met artikelen over educatie. De afgelopen maanden waren veel instellingen bezig met hun Kunstenplan en wat me opviel is dat het in de cultuurnota vooral over kunsteducatie gaat. Jammer genoeg is er in de Hoofdlijnen weinig over erfgoededucatie te vinden. Daar is Imagine IC juist mee bezig. Ik wilde graag iets over schrijven over een combinatie van erfgoed en kunst. Dat je niet het ene boven het andere plaatst, niet teveel onderscheid maakt of denkt in hokjes. Maar juist verschillende disciplines bij elkaar brengt.'

Geplaatst op
Delen

Gerelateerd

Geen zoekresultaten gevonden.