Imagine IC gaat voor erfgoeddemocratie

Nieuws

Educatieprogramma rondom afschaffing slavernij bij Imagine IC nu te boeken

Erfgoedmakers: Afschaffing Slavernij nu het hele jaar te boeken

Het educatieve erfgoedprogramma van Imagine IC is door de grote vraag naar geschiedenislessen rondom slavernij en de afschaffing daarvan nu het hele jaar te boeken.

Het programma is speciaal voor de jaarlijkse nationale herdenking afschaffing slavernij (Keti Koti) op 1 juli ontwikkeld en jaarlijks alleen in de maanden mei, juni en juli te boeken. Maar door de grote vraag en de sluiting van Imagine IC en de scholen dit voorjaar door de corona-crisis is het programma nu het hele jaar door te boeken.

Imagine IC ontwikkelde vorig jaar het educatieve programma Erfgoedmakers: Afschaffing Slavernij. In het programma leren kinderen aan de hand van het ontbijtbord dat gemaakt is door Studiomeiboom ter gelegenheid van het Keti Koti-ontbijt op 1 juli 2013 voorafgaand aan de herdenking van 150 jaar Afschaffing Slavernij in Suriname en de Antillen over de afschaffing van slavernij.

Het programma is als uitwisseling tussen twee scholen te boeken, zo hopen we leerlingen uit verschillende stadsdelen met elkaar te kunnen verbinden.

Opzet programma

Aan het begin van het programma wordt het bord gepresenteerd en worden leerlingen gevraagd hun emotie bij het voorwerp uit te drukken met een emoji. De sterkte van de emotie kunnen ze uitdrukken door hun emoji dichtbij het voorwerp te plakken of juist veraf. Tijdens de eerdere lessen leverde dit een beeld op van vooral veel neutrale emoji’s, omdat leerlingen niet goed wisten wat het voorwerp is. Een enkeling koos op basis van de symbolen op het voorwerp voor een boze of verdrietige emoji.

Vervolgens gaan de leerlingen uiteen in groepen om meer te leren over het voorwerp, waar het voorwerp voor staat, wat het betekent voor leerlingen van beide scholen en voor diverse mensen in ons land. Ook gaan ze in gesprek over vragen als: is dit voorwerp erfgoed? Hoort het in een museum thuis? En wat is je persoonlijke binding met het voorwerp of met de herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli?

Aan het einde van de les komen alle leerlingen bij elkaar om opnieuw te praten over de emoties die het voorwerp bij hen oproept. Ze konden hun eerste emoji laten hangen of vervangen door een andere. Dit levert vaak een heel ander beeld op. Leerlingen laten zien en lichtten toe dat zij zich meer verbonden voelden met het voorwerp – en vooral met het thema/waar het voorwerp voor staat. Maar niet alleen de relatie tot het voorwerp en het thema was veranderd. Leerlingen hebben naar elkaar geluisterd en ervaren hoe verschillend zij het thema ‘Afschaffing Slavernij’ kunnen beleven. De leerlingen zijn het er vaak bijna allemaal over eens dat het thema slavernij (meer) aandacht verdient in het museum en op school, bijvoorbeeld door dit bord te tonen, om meer mensen te leren en te vertellen over de betekenis van deze geschiedenis.

Boek het programma nu

Het programma is nu te boeken voor primair- en voortgezet onderwijs, voor één of twee lesuren.

Ook bieden wij lessen aan voor groepen of studenten. Neem hiervoor contact op met Imagine IC en vraag naar de mogelijkheden. Dit is nu het makkelijkst per email via educatie@imagineic.nl.

Voor meer informatie over Imagine IC en dit programma, zie de website www.imagineic.nl

Boek het programma hier
Pers? Neem contact op met de afdeling communicatie voor interview aanvragen
Lees hier het artikel dat in Trouw verscheen nav het programma