Primair onderwijs

Onderwijs

ERFGOEDMAKERS

Een opgezette reiger? Een gebedssnoer? Een oude stadskaart?

In dit programma onderzoeken leerlingen de historische, sociale en persoonlijke betekenissen van een voorwerp. Eigen betekenisgeving wordt gespiegeld aan die van anderen, waarbij het meevoelen met elkaars standpunten centraal staat. Door middel van de gespreksmethode ‘emotienetwerken’ bepalen ze samen: is dit voorwerp waardevol en willen we dit erfgoeditem maken, bewaken of kraken?

Imagine IC werkt met de gespreksmethode van emotienetwerken. Deze methode maakt (jonge) burgers weerbaar in actuele gesprekken over erfgoed, en is ook toepasbaar in debatten over andere beladen thema’s in de wereld en de buurt.

Voor wie: Groep 7 en 8
Kerndoelen: 51, 55, 56

Speciale thema’s Erfgoedmakers:

Voor: Groep 7 en 8 van basisscholen in Amsterdam
Datum: 17 juni – 1 juli 2020
Duur programma: 2 uur
Kosten: 95 euro per klas

Dit programma sluit o.a. aan bij kerndoelen 51, 55 en 56.

Speciaal voor de jaarlijkse nationale herdenking afschaffing slavernij op 1 juli en Black History Month Amsterdam ontwikkelden we in 2019 ‘Erfgoedmakers: Afschaffing Slavernij’. Voor dit programma kwamen een klas uit Amsterdam Zuidoost en een klas uit Amsterdam Zuid samen om gedachten uit te wisselen over het thema. Ze deden dit aan de hand van het ontbijtbord dat gemaakt is ter gelegenheid van het Keti Koti-ontbijt op 1 juli 2013 voorafgaand aan de herdenking van 150 jaar Afschaffing Slavernij in Suriname en de Antillen. De uitwisseling was een groot succes. Reden voor ons om dit uitwisselingsprogramma dit jaar aan te bieden aan alle Amsterdamse basisscholen.

In de workshop Erfgoedmakers spreken leerlingen over de waarde van voorwerpen en tradities. Eén voorwerp staat hierbij centraal. Samen bepalen we: is dit voorwerp waardevol genoeg om in een museum te plaatsen? En is het ons erfgoed? Om dit te bepalen wordt kennis aangereikt over het onderwerp en daarbij maken we gebruik van de gespreksmethode ‘emotienetwerken’. Dit is een educatieve methode die gevoelens van een divers gezelschap bij een erfgoed-item bespreekbaar maakt, ook als gevoelens botsen. Luisteren naar elkaar en proberen je in een ander te verplaatsen spelen hierbij een belangrijke rol.

Bent u leerkracht van groep 7 of 8?
U kunt zich dan aanmelden met uw klas vóór 1 mei 2020. Uit alle klassen koppelen wij twee scholen (zo mogelijk uit verschillende stadsdelen) aan elkaar. Beide scholen volgen samen het programma in gemixte groepen, zodat er ontmoeting en uitwisseling plaatsvindt. Zodra wij zicht hebben op het aantal klassen dat deelneemt nemen wij – in ieder geval voor 27 mei 2020 contact op over de planning.

Voor deelname of het aanvragen van een docentenhandleiding kunt u contact opnemen via educatie@imagineic.nl of 020 489 48 66.

Lijkt het uitwisselingsprogramma u interessant, maar passen de data of het thema u niet. Kijk dan ook naar ons programma ‘Erfgoedmakers: Onze stad en de Bijlmervliegramp’ of neem contact met ons op via bovenstaand e-mailadres.

Voor: Groep 7 en 8 van basisscholen in Amsterdam
Looptijd: 21 september – 4 oktober 2020
Duur programma: 2 uur
Kosten: 95 euro per klas

Dit programma sluit o.a. aan bij kerndoelen 51, 55 en 56.

Op 4 oktober is het 28 jaar geleden dat een Boeing 747-vrachtvliegtuig van El Al neerstortte tussen de flats Groeneveen en Klein-Kruitberg in Amsterdam Zuidoost. De Bijlmervliegramp liet destijds zijn sporen achter op Bijlmerbewoners en mensen tot ver daarbuiten. Twee jaar geleden werd de ramp uitvoerig besproken en herdacht door Imagine IC in de tijdelijke expositie ‘’Herdenken op gevoel’’. Voor deze expositie deelden (ex-)buurtbewoners hun herinneringen aan de ramp.

Speciaal voor de jaarlijkse nationale herdenking afschaffing slavernij op 1 juli en Black History Month Amsterdam ontwikkelden we in 2019 ‘Erfgoedmakers: Afschaffing Slavernij’. Voor dit programma kwamen een klas uit Amsterdam Zuidoost en een klas uit Amsterdam Zuid samen om gedachten uit te wisselen over het thema. De uitwisseling was een groot succes. Reden voor ons om het programma ook te ontwikkelen en aan te bieden rond het thema ‘Onze Stad en de Bijlmervliegramp’.

Tijdens het programma ‘Erfgoedmakers: Onze stad en de Bijlmervliegramp’ worden klassen uit verschillende stadsdelen bij elkaar gebracht. Ze leren over de betekenis van deze gebeurtenis voor de stad Amsterdam en denken met stadsgenoten na over de vraag ‘is dit ons erfgoed?’. Om dit te bepalen wordt kennis aangereikt over het onderwerp en daarbij maken we gebruik van de gespreksmethode ‘emotienetwerken’. Dit is een educatieve methode die gevoelens van een divers gezelschap bij een erfgoed-item bespreekbaar maakt, ook als gevoelens botsen. Luisteren naar elkaar en proberen je in een ander te verplaatsen spelen hierbij een belangrijke rol.

Bent u leerkracht van groep 7/8?
U kunt zich dan aanmelden met uw klas vóór 1 juli 2020. Uit alle klassen koppelen wij twee scholen (zo mogelijk uit verschillende stadsdelen) aan elkaar. Beide scholen volgen samen het programma in gemixte groepen, zodat er ontmoeting en uitwisseling plaatsvindt. Zodra wij zicht hebben op het aantal klassen dat deelneemt nemen wij voor de zomervakantie contact op over de planning.

Voor deelname of het aanvragen van een docentenhandleiding kunt u contact opnemen via educatie@imagineic.nl of 020 489 48 66.

Lijkt het uitwisselingsprogramma u interessant, maar passen de data of het thema u niet. Kijk dan ook naar ons programma ‘Erfgoedmakers: Afschaffing Slavernij’  of neem contact met ons op via bovenstaand e-mailadres.

Interesse in erfgoededucatie?

Neem contact op met educatie@imagineic.nl voor meer informatie of boek een bezoek hier:





Over welke workshop/rondleiding wilt u meer informatie?*
POVOMBOHBO/WOAnder groepsbezoek

Datum bezoek

Aantal leerlingen

Naam school*

Straat en huisnummer

Postcode en plaats

Contactpersoon

E-mail contactpersoon*

Tel. contactpersoon*

Toelichting*