Menu


De Kus: Re-set

Met De Kus: re-set creëert Imagine IC een interventie in haar Vitrine van Zuidoost. De vitrine toont verzamel(d)ingen van buurtbewoners die verhalen over Zuidoost. In De Kus: re-set  zal aan de hand van archiefmateriaal en herinneringen van bewoners en de maker, Jeroen Henneman, het verhaal over De Kus getoond worden.

© Danielle Kuijten

Vanaf 1982 was de sculptuur De Kus te bewonderen in de Bijlmer. Het romantische beeld met haar zachte symboliek midden in een harde betonnen omgeving, veroverde in korte tijd de harten van bewoners en bezoekers van de Bijlmer.

Het kunstwerk werd door Jeroen Henneman gemaakt in opdracht van de Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB). Sindsdien prijkte het kunstwerk jarenlang voor het hoofdkantoor van de Bijenkorf en Hema aan de Frankemaheerd. De Kus werd een symbool van Zuidoost en zo dus ook deel van de collectieve herinnering aan de Bijlmer.

In 2017 moest het kunstwerk wijken voor de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van de ING bank. De 23 meter hoge sculptuur van staal werd ondanks protesten, over de onduidelijkheid van een mogelijke terug of herplaatsing, verwijderd. Sindsdien hebben veel buurtbewoners zich ingezet om het beeld terug naar de Bijlmer te krijgen. Dit veroorzaakte discussies over waar De Kus dan opnieuw kon worden opgezet.

Nu in 2020, keert De Kus, na drie jaar afwezigheid en onzekerheid, terug in de Bijlmer. Vanaf 13 oktober zal de sculptuur weer in zijn volle glorie te bewonderen zijn maar nu op een nieuwe plek – het Anton deKomplein. Vind men dat met het terugkeren van de Kus zij ook weer een thuis heeft gevonden? Roept zij op deze nieuwe plek dezelfde emoties op als voorheen? In onze Vitrine van Zuidoost geven we met Kus: Re-set een inkijkje in de relatie van buurtbewoners en de kunstenaar met het kunstwerk toen en nu.

Zo vertellen we aan de hand van archiefmateriaal en herinneringen het lokale verhaal van De Kus.

Op deze pagina vindt je een inkijkje in wat er zoal te zien (en lezen) is in onze vitrine. Daarnaast hebben we extra materiaal verzameld die meer informatie geeft over De Kus, haar kunstenaar en de historische context.

Quotes over De Kus

“Ik ben blij dat hij terug. De mensen vonden het verschrikkelijk dat hij weg moest.”

Jeroen Henneman

Kunstenaar De Kus

In 1987 maakte ik een foto van het beeld. Die heb ik nog steeds in mijn archief. De Kus staat voor mij voor verbinding.

Toon Borst

Buurtbewoner

De Kus symboliseer(t)de voor mij de liefde, saamhorigheid en warmte van Zuidoost.

Jessica Dikmoet

Buurtbewoner

Het beeld moet een landmark worden en ik vraag mij of hij die functie op nieuwe plaats wel zal hebben.

Herman Morssink

Buurtbewoner

Ik vond De Kus altijd al een iconisch beeld dat bij de Bijlmer hoort.

Hans Mooren

Buurtbewoner

Warmte, liefde, gevoel; Dat is wat het beeld allemaal uitstraalt en dát is de Bijlmer.

Urwin Vyent

Voormalig stadsdeelbestuuder Amsterdam Zuidoost

Hier kun je luisteren naar Manousha Zeegelaar Breeveld die de korte monoloog De gestolen kus voorleest. De tekst is geschreven door Sacha Bronwasser, ter ere van de terugkeer van De Kus in Zuidoost.

In dit fragment hoor je hoe documentairemaakster Leonie Wolters uitzoekt wat er met De Kus gebeurd is en wat haar zo bijzonder maakt.


Over de kunstenaar

Jeroen Henneman

Jeroen Henneman (1942) is een Nederlands schilder, tekenaar, graficus en beeldhouwer. Henneman is geboren en getogen in Haarlem en ging in 1959 naar het Instituut voor Kunstnijverheid in Amsterdam. Henneman reisde daarna een aantal jaar door Zuid-Europa. Bij thuiskomst had hij vervolgens geen zin meer om te studeren. Zijn liefde voor tekenen bleef echter wel. Nadat hij zijn eerste tekeningen begon te verkopen, merkte Henneman op dat hij een unieke stijl had.


Als beeldend kunstenaar werkt Henneman graag in opdracht. Naast De Kus heeft hij nog meer bekende publieke werken achter zijn naam staan, waaronder Het Wiel op het belastingkantoor in Amsterdam en De Schreeuw, te vinden in het Oosterpark in Amsterdam en gemaakt ter nagedachtenis aan de moord op Theo van Gogh.

thin

© Varnafilm

Tijdlijn

1979

Verzoek van Koninklijke Bijenkorf Beheer aan Henneman voor het ontwerpen van De Kus

1979

Start van de berekeningen voor de fundering van het beeld.

1982

Oplevering van De Kus

1983

De Kus wint de Nationale Staalprijs

1985

De Kus wint de Europese Staalprijs

2007

Henneman maakt nog een Kus, ditmaal voor Apeldoorn

2015

Koninklijke Bijenkorf verhuist naar een nieuw kantoor, de nieuwe eigenaar van het gebouw wil De Kus laten verwijderen

2016

De Kus wordt verwijderd en verblijft sindsdien in opslag

2019

Aankondiging van de terugkeer van De Kus in Zuidoost, op het Anton de Komplein.

2020

Onthulling De Kus op de nieuwe locatie

© Danielle Kuijten

© Jules Rijssen

© Danielle Kuijten

Historisch overzicht Frankemaheerd en locatie De Kus

Dit artikel geeft een kritische analyse over de sloop van het kantoorcomplex op de Frankemaheerd. Het vertelt het verhaal van ‘een architectonisch bijzonder kantorencomplex’ dat werd ‘uitgegumd door sloop-nieuwbouw'

© Hans Mooren

© Hans Mooren

Onthulling nieuwe locatie 'De Kus'

De herplaatsing van het openbaar kunstwerk De Kus was op dinsdag 13 oktober 2020 live te zien via een livestream. Hieronder kun je de registratie terug kijken.

De Kus in het nieuws